۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۱۶۹۷۹
دارابی در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه ایثار مطرح کرد

تولید بیش از ۱۰۰۰ فیلم تلویزیونی و ۱۰۰ سریال در حوزه گفتمان دفاع مقدس

در برنامه ریزی ۱۰ سال آینده باید بیش از ۱۰۰۰ فیلم تلویزیونی و بیش از یکصد سریال اعم از الف ویژه و الف در حوزه گفتمان دفاع مقدس باید داشته باشیم.
تولید بیش از ۱۰۰۰ فیلم تلویزیونی و ۱۰۰ سریال در حوزه گفتمان دفاع مقدس
اختتامیه نخستین جشنواره سراسری فیلم کوتاه ایثار عصر سه شنبه 21 مرداد با حضور علی دارابی معاون سیما، مهدی فرجی مدیر شبکه یک و جمعی دیگر از مسئولان بنیاد شهید در ایوان شمس برگزار شد.

علی دارابی در این مراسم درباره جشنواره ایثار و شهادت گفت: امیدوارم این نوع کار‌ها استمرار پیدا کند و بنای رفیعی برای گسترش فرهنگ دفاع مقدس باشد. از همت بلند بنیاد شهید و امور ایثارگران و برادر مجاهد سردار انتظاری که در این سال‌ها همزه وصل این نوع کار‌ها در بنیاد شهید بودند و همچنین از آقایان مازنی و فرجی تشکر می‌کنم.

دارابی با طرح سوالی در حوزه ایثار و شهادت عنوان کرد: به راستی آیا در شرایط کنونی نیاز داریم فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه گسترش دهیم؟ پاسخ آن است که با نگاهی به اطرافمان متوجه می‌شویم تمام کشور‌ها در حال تلاطم و گرفتاری‌های مختلف هستند و امنیت حاضر جمهوری اسلامی مرهون این شهدا و جانبازان و ایثارگران است. مقام معظم رهبری فرمودند که این عزیزان به مثابه ستارگانی هستند که با دیدن آن‌ها راه پیدا می‌شود.

وی افزود: ما روزی خود را از سفره ایثارگران می‌گیریم و هرچقدر کار کنیم، تا تاریخ است مدیون و وامدار این عزیزان هستیم. اگر امروز در تحولات جهانی گفته می‌شود که بدون حضور جمهوری اسلامی امکان مناسبات جهانی وجود ندارد، به برکت ایستادگی و بذل جان بهترین فرزندان این مرزو بوم است که امروز ایران این جایگاه و عظمت را در دنیا پیدا کرده است. ما وظیفه داریم برای دفاع از مرزهای جغرافیایی و امنیت خودمان و افتخار به گذشته و امید به آینده بیشتر در حوزه ایثار تلاش کنیم.

معاون سیما با اشاره به برنامه‌های مرتبط با حوزه ایثار و شهادت توضیح داد: ما در رسانه ملی و در معاونت سیما در طول سال‌های اخیر بیش از 1500 فیلم تلویزیونی تولید کردیم که قریب به یک سوم آن‌ها به طور مستقیم در حوزه ایثار و دفاع مقدس بود. بیش از 50 سریال تلویزیونی در این سال‌ها تولید شده که تمام آن‌ها واقعا در این حوزه بوده است. باید اعتراف کنیم در کنار سایر برنامه‌های گفتگومحور پرداخت به این حوزه جای کار بیشتری دارد و نیازمند یک تلاش بایسته در این حوزه هستیم. برای سرمایه گذاری در حوزه هنر و فیلمسازی نیازمند تغییر نگرش‌ها و رویکرد‌ها هستیم.

دارابی با اشاره به گستردگی حوزه جنگ در ابعاد رسانه‌ای اذعان کرد: در حال حاضر جنگ‌ها دیگر در میدان‌های جنگ و نبرد‌ها نیست بلکه در استودیوهای رادیویی و تلویزیونی است. بنابراین ما باید برای این موضوع متناسب با اهمیت این موضوع سرمایه گذاری کنیم. نظام برنامه ریزی و بودجه کشور نیز باید بر همین اساس ساماندهی شود. جا دارد که از منش و رویه‌ای که رئیس بنیاد شهید و رئیس جمهور برای دیدار خانواده شهدا آغاز کردند، به عنوان یک سلوک خوب تقدیر کنیم اما انتظار شایسته‌تر این است که این توجه‌ها در حوزه تخصیص اعتبار و توجه به نهاد‌ها به طور عملی باشد.

معاون سیما درباره تأثیر پخش سریال‌های مرتبط با حوزه ایثار و شهادت بیان کرد: وقتی سریال «شوق پرواز» در تلویزیون ساخته شد، فرمانده نیروی هوایی در جلسه‌ای اعلام کرد که متقاضی خدمت به نیروی هوایی پس از پخش این سریال چند برابر شده است. وقتی مستند «آخرین روزهای زمستان» درباره شهید باقری پخش شد، برخی از همرزمان ایشان بعد‌ها به منش‌ها و خصلت‌های این شهید پی برده بودند چون این شهید بزگوار سعی می‌کرد این فضایل اخلاقی را پنهان کند. خانواده شهدا و ایثارگران ما قرارگاه‌هایی هستند که متناسب با شعاعی که دارند، پرتو افشانی می‌کنند و آن استان از حضور آنان بیمه می‌شود.

دارابی با اشاره به وجود قهرمان‌های بومی در کشورمان توضیح داد: بسیاری از کشور‌ها قهرمان ندارند و قهرمان تخیلی می‌سازند و براساس آن سریال تولید می‌کنند اما این همه قهرمان داریم و جوانان ما باید بیش از گذشته با این ایثارگری‌ها آشنا شوند. ما در برنامه ریزی 10 سال آینده بیش از 1000 فیلم تلویزیونی در حوزه گفتمان دفاع مقدس باید داشته باشیم و بیش از یکصد سریال اعم از الف ویژه و الف در این حوزه ساخته شود. ما به همین دلیل شبکه افق را تشکیل دادیم و حوزه این شبکه انقلاب، دفاع مقدس و بیداری اسلامی است.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: مرکز سیما فیلم به عنوان بانی این کار تعیین شده است. ما در این حوزه به سینما و بخش‌های دیگر برای پرداختن به این کار احتیاج داریم. اگر جامعه ما بخواهد به استقلال و آبادانی برسد، به سرمایه گذاری در این حوزه احتیاج دارد. احترام خودم را به همه کارگردانانی که در این حوزه کار کردند، ابراز می‌کنم.

تشکیل یک کمپین مجازی برای حمایت از مردم غزه
در ادامه این مراسم حجت السلام مازنی معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی ضمن تشکر از حضور مسئولان بنیاد شهید و صداوسیما و گرامی داشت سالروز ورود آزادگان به کشور با اشاره به قطعات ساخته شده مجید انتظامی در حوزه ایثار و شهادت گفت: استاد انتظامی افتخار ساخت دو سمفونی ایثار و مقاومت را داشتند و امیدوارم موفق به ساخت سمفونی پیروزی شود.

مازنی با بیان اینکه این جشنواره با تدبیر محسن انصاری شکل گرفت، درباره اهداف آن توضیح داد: ساماندهی فیلمسازی و تقویت فیلمسازی با موضوع شهادت، شناسایی استعدادهای موجود، ارتقای کیفیت فیلم‌های مرتبط با حوزه ایثار و شهادت و فراهم کردن بستر مناسبی برای رقابت از جمله اهداف ما بود.

وی با اشاره به آثار ارسالی به جشنواره عنوان کرد: در فرآیندی 564 اثر در قالب‌های مختلف از مناطق متفاوت کشور رسیده که 37 نفر با 35 اثر پذیرفته شدند. این کار نمونه‌ای از مشارکت و همدلی بین امور ایثارگران به عنوان حوزه مروج فرهنگ و هنر و شبکع یک به عنوان یک شبکه ملی است. قبل از اینکه در قوانین و مقررات این همکاری بیاید، همکاری ما آغاز شد و ما در خدمت آقایان فرجی مدیر شبکه و حسینی رئیس بنیاد بودیم. امیدواریم این کار مقدمه انجام کارهای بزرگ‌تر شود.

حجت السلام مازنی معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی در خصوص مسائل به وجود آمده در غزه تشریح کرد: این روز‌ها شاهد یک تراژدی تلخ از یک سو و شهادت مظلومانه مردم در سرزمین فلسطین هستیم. این سرزمین به طور اساسی از آغاز طرح اشغال به یک تراژدی تلخ تبدیل شد و الان شاهد اوج این جریان‌ها هستیم. درندگی صهیونیست، سکوت مرگبار کشورهای اسلامی و کودک کُشان صهیونیست و همچنین حمایت قدرت‌ها شرم آور‌ترین اتفاق هاست. از طرف دیگر شاهد مقاومت جانانه مردم در اوج ایثار و شهادت طلبی هستیم.

معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی با اشاره به تشکیل یک کمپین در فضای مجازی گفت: این قدم در فضای مجازی در قالب اظهار نظر در سایت قربانیان ترور که به وسیله این خانواده‌ها مدیریت می‌شود، برداشته شده است. ما تصمیم گرفتیم به وسیله یکی از این خانواده‌ها این سایت را رونمایی کنیم.

ساخت سریال مرتبط با عشایر خوزستان در آینده
محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید دیگر مه‌مان حاضر در این مراسم بود که به جمع سخنرانان پیوست و در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مرداد، ماه مقاومت اسلامی است، گفت: اگر این ماه را ماه مقاومت اسلامی بدانیم به بیراهه نرفتیم چون آزادگان بعد از مقاومتی 10 ساله به کشور بازگشتند و 100 نفر دیگر بدون اینکه نامی از آن‌ها در صلیب سرخ باشد به وطن برگشتند. امام-ره- گفته بودند که اگر آزادگان و اسرا برگشتند سلام مرا به آن‌ها برسانید. از طرف دیگر 23 مرداد روز مقاومت اسلامی و پیروزی جنگ 33 روزه لبنان علیه اسرائیل است. مردم غزه نیز در همین ماه در حال مبارزه هستند.

انصاری افزود: این مقاومت اسلامی دارای بار ارزشی و فرهنگ غنی اسلامی است. مقاومت امروز غزه در مقابل مقاومت و انقلاب ماست که انقلاب ما در ادامه انقلاب کربلاست. فرهنگ ایثار و شهادت مهم‌ترین عنصر تشکیل دهنده این انقلاب است. مسئولیت ما این است که این فرهنگ را خوب بشناسیم و بشناسانیم و در اینجا نقش رسانه برای انعکاس این فرهنگ مؤثر است. وظیفه و مسئولیت ماست که بتوانیم در باور و منش آزادگان جهان این موضوع را نهادینه کنیم و بستر‌ها را فراهم کنیم. در این راستا رسانه و هنر می‌تواند بهترین نقش را داشته باشد.

قائم مقام بنیاد شهید ادامه داد: رهبری فرمودند هیچ تفکری به جز هنر، ماندگار نمی‌شود. احتمالا منظور رهبر انقلاب هنر متعهد است. امروز هریک از رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی به فرهنگ بپردازند باعث می‌شود که قدرتمند شوند. فرهنگ ایثار وشهادت پشتوانه امنیت ملی ماست. سینما، تئا‌تر، موسیقی و همه نهادهای دیگر می‌توانند در این زمینه کمک کننده باشند. هرچقدر این محتوار نو و مستمر باشد و باعث ایجاد هم افزایی در وسایل هنری باشد، محتوا تأثیرگذارست. جوان امروز نیاز به پیام دارد و کمتر احتیاج به شعار دارد. هر چقدر بتوانیم این حماسه‌ها را به آیندگان منتقل کنیم، می‌توانیم آینده را بسازیم.

وی با اشاره به تغییر رشته دانشجویان در زمان ترور شهدای هسته‌ای گفت: باید صحنه‌های دفاع مقدس و تغییر رشته دانشجویان به رشته‌های مرتبط با فیزیک هسته‌ای و عبور از اروند رود را به دیگران منتقل کنیم. حماسه غواصان زنجانی و حضور تک تک فرزندان شهید باید به آیندگان منتقل شود و اجازه ندهیم در تاریخ دفن شود. لازمه این‌ها شناخت حماسه هاست. امروز هیچ موضوعی مهم‌تر از موضوع غزه در جهان نیست. باید ابعاد شکست اسرائیل را در تجاوز اخیر بشناسیم. هنوز عده‌ای نمی‌دانند در اسرائیل مهاجرت معکوس اتفاق افتاده و از صداوسیما به این دلیل تشکر می‌کنیم.

انصاری افزود: رهبری زمانی اشاره کردند که کرانه باختری باید مسلح شود و امروز گلوله‌ها جای خود را به سنگ‌ها داده‌اند و حیثیت ارتش چهارم دنیا از بین رفته است. این مایه خجالت رژیم‌های عربی است که افسانه شکست ناپذیری اسرائیل تمام شده است. معتقدم هنرمندان باید این مسأله را به تصویر بکشند. جریان هنرمقاومت و اثربخشی آن و همچنین موضوع ایثار و شهادت باید تقویت شود. البته شناسایی جوانان علاقه‌مند به فرهنگ ایثار و شهادت اهمیت دارد.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به چندسریال در حوزه ایثار گفت: در آینده سریال عشایر خوزستان را به لحاط فنی و داستان نویسی با برطرف شدن محدودیت‌های مالی آغاز می‌کنیم. فیلم «مروارید خلیج فارس» نیز به زودی اکران خواهد شد.

اسرائیل برای اثبات وجود شیطانی خود کودکان را می‌کُشد
منصوره کریمی همسر شهید علی محمدی از جمله دیگر افرادی بود که روی سن آمد و گفت: به عنوان فردی که از اسرائیل زخم خورده و از عاشورا درس گرفته اینجا هستم. ما در مراسم سینه زنی عاشورا شرکت کردیم و زمانی که ظلم ایجاد می‌شود، حاضریم. کودکان غزه چیزی جز بازی کردن نمی‌دانند و بی‌گناه کشته می‌شوند چون اسرائیل می‌خواهد وجود شیطانی خودش را ثابت کند. ما با این شرکت در کمپین مجازی به دنیا ثابت می‌کنیم پشت مردم غزه، فلسطین و همه انسان‌های تحت ظلم هستیم.

وی عنوان کرد: اگر همه دنیا این تفکر را داشته باشند، هیچ کس به خودش اجازه نمی‌دهد که این طور درباره کودکان فکر کند. یک روز در سوریه، امسال در غزه و عراق شاهد جنایت‌هایی هستیم و امیدواریم بتوانیم به راه حسینی و ندای هل من ناصر ینصرنی جواب دهیم.

در ادامه این مراسم از کمپین مجازی جهانی محکومیت جنایات تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی با حضور علی دارابی معاون سیما، منصوره کریمی همسر شهید علی محمدی و لطیفی مدیر سایت قربانیان ترور رونمایی شد.

در پایان این مراسم آثار برگزیده اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه ایثار به شرح زیر اعلام شد:
ایده‌ها و خاطره نگاری غیرحرفه‌ای:
هیچ اثری انتخاب نشد

ویژه بیداری اسلامی:
تنها جایزه تعلق گرفت به انیمیشن «بگذارید بازی کنیم» به کارگردانی روح الله اکبری

بخش نماآهنگ:
سوم: «سرزمین برگزیدگان آفتاب» به کارگردانی صادق رضا نیا
دوم: «مسافر قریب» به کارگردانی شمس الدین آروند
اول: «صحرای سرخ» به کارگردانی یحیی معصومی

مراکز استان‌ها
انیمیشن:
سوم: انتخاب نشد
دوم: «آرزوهای گلنار» به کارگردانی محمدرضا شهابی
اول: «پرنده و درخت» محمود سلطان‌پور

داستانی:
تن‌ها جایزه: «اشکی در صفر» به کارگردانی روح الله اکبری

مستند:
دوم: «ریشه در آسمان» به کارگردانی مسعود آب آذری و ایرج فلاح
اول: «لاله‌های آر بابا» به کارگردانی بهروز نورایی‌پور

فیلم‌های 120 ثانیه‌ای:
سوم: «گلدان» به کارگردانی وحید بمانی
دوم: «به رنگ زندگی» به کارگردانی داوود جلیلی
اول: «نقص 598» به کارگردانی سعید نایینی‌پور

جایزه ویژه: «بهترین هتل جهان» به کارگردانی حسین ساجدی

انیمیشن:
چهارم: «ندای حقیقت» به کارگردانی کاظم عالی
سوم: «پرواز غریب» به کارگردانی کامران رضایی
دوم: «مترسک» به کارگردانی سیف الله یزدانی و علیرضا احمدی
اول: «فتح بستان» به کارگردانی نیما عشقی‌پور

مستند:
پنجم: «بازتاب عشق» به کارگردانی مهدی سلیمی
چهارم: «نوای بی‌تکرار» و «قصه قاصدک» به کارگردانی فرهاد درودگر
سوم: «قهرمان من» به کارگردانی علی خسروی
دوم: «ثانیه‌های معکوس» به کارگردانی منوچهر رمضانی
اول: «آن مرد در آتش آمد» به کارگردانی روح الله اکبری

فیلم کوتاه داستانی:
تصویربرداری
«حنانه» و «یک لحظه دیر‌تر» روزبه رایگا

جلوه‌های ویژه تصویری:
«عهدی بسته‌ام با تو» رضا ترکمان

تدوین:
«حنانه» و «یک لحظه دیر‌تر» نقی نعمتی

فیلم‌های کوتاه:
هفتم: «ساعت 6» رقیه توکلی
ششم: «یک لحظه دیر‌تر» سیف الله یزدانی
پنجم: «ما در راهیم» عارف نامور
چهارم: «بازگشت» سهیلا گلستانی
سوم: «آسانسور» نیما عباس‌پور
دوم: «یک لحظه دیر‌تر» یوسف یزدانی
اول: «حنانه» داریوش غضبانی

مسابقه فیلمنامه نویسی:
تن‌ها جایزه داستانی کوتاه: «تلخ‌ترین اشک شوق» محمدرضا ادیب‌زاده

داستانی بلند:
«گیس‌های سوخته» قدرت باقری

انیمیشن:
«ضربدر سفید» رحیم کریم‌زاده

فیلمنامه سریال:
در این بخش هیچ اثری انتخاب نشد

انتهای پیام/

مرجع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۱۰:۰۲:۱۴

16 Jan 2020